sâmbătă, 23 ianuarie 2016

                           

                      Cum sa recunosti drepturile


        Toate drepturile pot fi reduse la un singur drept fundamental , generator de drepturi secundare.Dreptul originar este suveranitatea asupra propriului corp sau dreptul de a avea propriul corp, in latina se numeste habeas corpus. 
         Desi in normele juridice -habeas corpus- este limitat doar la dreptul de a nu fi retinut,arestat si incarcerat arbitrar de catre Puterea Statului, acesta este dreptul fundamental din care deriva toate celelalte drepturi in mod axiologic.
   
        Originile dreptului numit-habeas corpus- se gasesc in al 39-lea paragraf al Magnei Carta Libertatum ,semnata in anul 1215 intre regele Angliei si nobilimea engleza.
 
        De ce nu poate nimeni , nici macar Monarhul Absolut medieval, unsul lui Dumnezeu , sa dispuna retinerea niciunui supus , fara o motivatie si proceduri prevazute de lege? Pentru ca fiecare om are incepand de la nastere drept asupra propriului corp.
 
          Acest drept este dat de natura fiecarei fiinte vii dar drepturile umane se refera doar la drepturile omului. Orice om , de la prima respiratie pana la ultima ,este un organism viu si independent. Toti ne nastem si murim singuri . Dreptul la a ne folosi de organismul dat de natura este primul drept , dreptul fundamental din care deriva dreptul la viata.
 
          Cum ar putea cineva sa aiba drept la viata daca mai intai nu ar avea dreptul de a se folosi de propriul corp ca sa supravietuiasca? Organismul viu , corpul uman este cel care genereaza viata si fara a avea drept asupra propriului corp inseamna ca nu ai drept la viata.
 
           Din dreptul de a avea si de a dispune de propiul corp rezulta dreptul la viata , dreptul la integritate corporala, dreptul la libertate de miscare , dreptul la libertate de gandire ,dreptul la libertate de exprimare etc.
     
        Aceste drepturi se numesc drepturi fundamentale , obtinute la nastere , drepturi de la natura ,drepturi date de Creator pentru cei care cred ca natura exprima vointa divina sau drepturi negative.
De ce aceste drepturi se numesc si drepturi negative? Pentru ca singura conditie ca aceste drepturi sa fie exercitate ,este ca nimeni sa nu intervina negativ, nimeni sa nu ia ceea ce omul a primit de la nastere-dreptul asupra propriului corp.
          Din drepturile asupra propriului corp rezulta si drepturile de proprietate fizica si intelectuala asupra muncii si eforturilor depuse cu acel corp.

         Deci toate drepturile fundamentale provin din verbul -habeas- a avea si nu din dreptul de a fi , asa cum se intelege de multe ori gresit. A fi in viata , a fi sanatos, a fi liber , a fi fericit sunt doar stari existentiale ale organismului uman. A priori trebuie dreptul de a avea corpul cu care omul sa experimenteze aceste stari de fi.
        Toate drepturile provin din verbul A AVEA deci toate incalcarile de drepturi provin din verbul A FURA.
Orice actiune care incalca drepturile fundamentale este o actiune de furt . Omorul este un furt al vietii generate de corpul uman. Incarcerarea fara vina , este furtul corpului unui om si punerea acestuia in inchisoare. Cenzura inseamna furtul manifestarii prin exprimare a unui corp uman. Incalcarea dreptului la proprietate este furtul muncii generate de organismul uman.
         Toate celelalte drepturi pot fi intelese atunci cand este clar ca dreptul asupra propriului corp , suveranitatea asupra propiului corp este sursa tuturor drepturilor si incalcarea aceastor drepturi se numeste furt. Acesta este motivul pentru care drepturile fundamentale se numesc si drepturi negative , pentru ca exercitarea lor cere doar ca nimeni sa nu fure dreptul de a dispune de propiul corp. 
        O alta categorie de drepturi sunt drepturile sociale, care se numesc si drepturi pozitive secundare fiindca in cazul lor societatea trebuie sa dea ceva individului , ceva care aceasta nu are din nastere.
      Orice drept social este bazat pe actiunea societatii de A DA si pe actiunea individului de A LUA. Mai simplu spus , drepturile sociale sunt beneficii si poate daca ne referim la ele ca beneficii , oamenii ar intelege natura lor.
    Dreptul la asistenta medicala de urgenta , dreptul la venitul minim garantat , dreptul la pensia minima sociala, dreptul la alocatie etc.-acestea nu tin de verbul A AVEA, care este dreptul fundamental, ci tin de verbul A LUA, fiind beneficii.
       Unica modalitate prin care aceste beneficii devin drepturi este acordarea primului beneficiu social unui singur om, dupa aceea prin dreptul de egalitate in fata legii , aceste beneficii se transforma in drepturi pentru toti ceilalti oameni din societate.
         Dreptul la tratament egal in fata legii , este un drept fundamental deoarece provine din suveranitatea asupra propriului corp. Oamenii, care sunt agenti indepenedenti deoarece toti sunt suverani asupra propriului corp , accepta voluntar participarea la societate ,cu conditia ca legile sa fie aceleasi pentru toti fiindca altfel unii sunt furati de drepturile sociale care li se acorda altora .
        Toate drepturile sociale se bazeaza pe dreptul de a dispune de propriul corp si de a participa voluntar la societate.
 
       Dupa categoria beneficiilor sociale , care sunt bazate macar pe un drept fundamental , societatea a inventat in ultimii 50 de ani o noua categorie drepturi numite drepturi pozitive tertiare.
       
Drepturile pozitive de ultima generatie sunt o categorie tertiara de drepturi care se bazeaza pe drepturile sociale , care sunt drepturi secundare ce se bazeaza la randul lor pe drepturile fundamentale.
        Drepturile pozitive tertiare sunt o actiune de discriminare pozitiva prin care unor categorii considerate defavorizate social, li se acorda accesul la pozitii sociale pe care nu le pot obtine prin propriul efort.
Bursele scolare si studentesti acordate in functie de sex, rasa, nationalitate, locurile de munca sau functiile de demnitate publica acordate pe aceste criterii speciale , sunt exemple de drepturi pozitive.
        Daca drepturile sociale secundare puteau fi numite beneficii fiindca indivizii luau ceea ce societatea le oferea voluntar, drepturile pozitive se numesc privilegii deoarece societatea fura indivizii care ar fi meritat acele posturi si le da altora care nu le merita.
 
       Cum se poate da numele de – drept pozitiv- unui furt deci a unei incalcari de drept ?Cum se justifica incalcarea principiului fundamental care sta la baza societatii, dreptul la egalitate in fata legii? Cum permit indivizii si societatea in ansamblu , o astfel de discriminare?
 
        Teoria care sta la baza drepturilor pozitive spune ca deoarece anumite categorii sociale au fost lipsite de drepturi in trecut , ca sa se ajunga la egalitate intre toti indivizii societatii trebuie ca acele categorii sa fie privilegiate in prezent.
   
        Nu numai ca aceasta teorie este greu de justificat istoric si social , nu numai ca se incalca drepturile unor cetateni pentru a o pune in practica pe considerentul ca poti indrepta o nedreptate printr-o alta nedreptate dar nici macar nu are justificare pragmatica.
     
        Oameni nepregatiti pentru posturile care li se acorda prin privilegiul discriminarii pozitive, nu pot avea performanta in activitatea pe care nu o desfasoara pe baza meritului personal , aducand astfel prejudicii intregii societati si mai ales categoriei considerate defavorizate din care face parte.
        Acum , avand in minte clar , ca drepturile fundamentale se bazeaza pe verbul A AVEA, drepturile sociale pe verbul A LUA si drepturile pozitive pe verbul A FURA , in articolele urmatoare vom analiza pedeapsa cu moartea, avortul ,transplantul de organe , casatoriile persoanelor de acelasi sex precum si alte subiecte care ridica nu doar probleme de morala sau etica ci mai ales probleme constitutionale.


                                                                        

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu