luni, 20 iunie 2016


                             Efectele nocive asupra democratiei din Romania
                              ale reducerii  numarului de parlamentari la 300


ARTICOLUL 62 -Constitutia Romaniei
Organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, care nu întrunesc în alegeri numărul de voturi pentru a fi reprezentate în Parlament, au dreptul la câte un loc de deputat, în condiţiile legii electorale. Cetăţenii unei minorităţi naţionale pot fi reprezentaţi numai de o singură organizaţie.
   Conform legii electorale ,pe baza prevederilor constitutionale , cele 19 grupuri ale minoritatilor nationale sunt reprezentate obligatoriu de macar 1 deputat .
   Deoarece UDMR a avut intotdeauna un rezultat electoral de minim 5% din voturi , inseamna ca in cazul unei Camere a Deputatilor formata din 200 de membri – componenta va fi urmatoarea:
200-18 deputati minoritati nationale=182
182-5% UDMR=182-9=173
   Deci in cazul Camerei cu 200 deputati-173 vor fi alesi pe criterii politice si 27 alesi pe criterii etnice..
   Procentul de reprezentare a minoritatilor va fi de cel putin 13,5 %, in timp ce minoritatile nationale reprezinta 10,5% din populatia Romaniei .
   Dar ce este deosebit de nociv pentru democratia de tip parlamentar nu este doar ponderea foarte mare a unor deputati care sunt obligati prin mandat sa urmeze cu prioritate interesele grupului pe care il reprezinta ci ca cel putin 13,5% dintre deputati nu au fost votati pentru viziunea lor politica asupra tarii ,nu au un mandat doctrinar de a aplica un anumit tip de masuri , sunt amorfi politic, lipsiti de predictibilitate si raspundere politica.
   Tocmai din aceste cauze deputatii minoritatilor voteaza cutumiar pentru Putere , oricare partid s-ar afla la guvernare fiindca sunt cumparati foarte usor cu cateva proiecte guvernamentale ce ii ajuta sa demonstreze electoratului minoritatilor ca s-au preocupat de problemele lor.
   In fapt , oricine vine la Putere va avea in plus garantate voturile a 13,5% dintre deputati , strivind opozitia si discursul parlamentar , daca vor fi doar 200 de deputati.
   La acest procent se adauga si deputatii reprezentand diaspora , care desi nu sunt legati de o reprezentare etnica si pot face parte dintr-un partid politic, sunt tot o struto-camila politica fiindca sunt obligati sa isi modifice votul  incercand sa multumeasca un electorat care in afara faptului ca locuiesc in aceeasi zona geografica a planetei, nu au in comun aceleasi principii si optiuni politice.
   Diaspora e reprezentata de 4 deputati si 2 senatori.
   In concluzie -din 200 de deputati , un numar de 31 deputati vor fi:
1.In afara balantei putere/opozitie, votand de facto cu Puterea .
2.In afara predictibilitatii votului pe principii doctrinare ,care este absolut necesar in democratia de tip reprezentativ fiindca cetatenii nu semneaza un cec in alb fata de reprezentant ci se asteapta la o politica predictibila, chiar daca mandatul nu e imperativ ,-el trebuie sa fie reprezentativ.
3.In afara responsabilitatii politice fiindca nu raspunde in fata electoratului sau cu privire la starea generala tarii ci doar cu privire la masurile luate in favoarea grupului pe care il reprezinta specific.
    Desigur ca se mai ridica si intrebarea tehnica – cum impart cei 200 de deputati pentru cele 41 de judete, 200-18 minoritati-4 diaspora= Da cu virgula pe norma de reprezentare dar nu ne impiedicam acum in virgule cand oricum problema mult mai importanta a unui parlament cu 200 de deputati  este faptul ca devine prin constructie nereprezentativ si disfunctional .
   Din aceasta problema nu se poate iesi decat daca schimbam art.62 din Constitutie(ceea ce nu este recomandabil ca spirit democratic)  sau daca mentinem un numar  minim de 300 de deputati -ceea ce actuala lege electorala si face reducand numarul la 308 deputati plus cei 18 ai minoritatilor si 134 de senatori.
   In privinta Parlamentului unicameral- este o forma primitiva a democratiei parlamentare in care lipsesc mijloacele de control intre Camere ;creste posibilitatea adoptarii unor acte legislative problematice,nereprezentative sau chiar periculoase;scade rolul opozitiei si creste dramatic influenta pe care o pot avea grupurile de presiune si lobby-ul economic.
   De fapt,cu cat o tara are un regim mai putin liberal, cu atat inclina spre un legislativ unicameral fiindca guvernul trece mult mai expeditiv legislatia dorita si e mai putin supus controlului parlamentar., democratia de tip liberal avand majoritar bicameralism si democratia de tip socialist avand predominant unicameralism .
   In concluzie, Referendum-ul care privea reducerea numarului de parlamentari la 300 a avut rezultatul viciat de formularea incompleta a intrebarii , de lipsa informarii publice asupra unor aspecte complexe, de lipsa de dezbatere reala fiind tema secundara fata de demiterea  presedintelui care era tema principala si puternic influentat emotional prin organizarea simultana cu referendum-ul de demitere.
   Avand in vedere ca legea electorala actuala deja prevede reducerea numarului de parlamentari la minimum posibil fara sa afecteze principiile si mecanismele democratice, ca au trecut 9 ani de la referendum-ul consultativ propus de un presedinte populist aflat in pragul demiterii, cred ca e timpul ca romanii sa fie corect informati si sa nu li se vanda aceleasi dezinformari demagogice reimpachetate periodic dupa moda anului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu