vineri, 24 iunie 2016

             Cum se explica diferenta dintre rezultatele sondajelor de opinie si votul real
                                                         The shaming effect.

   Pe langa celelalte cauze care pot duce la un rezultat viciat al sondajelor de opinie, cum ar fi incompetenta sau interesul de a influenta rezultatul votului, in ultimii ani a mai aparut o cauza de natura sociala numita -„Efectul umilirii ”(the shaming effect).

    Acest fenomen a fost observat prima data in SUA cu ocazia organizarii referendum-urilor pentru legalizarea casatoriei intre persoane de acelasi sex ,unde in 99% din cazuri votul real contrazicea in mod indubitabil predictiile sondajelor de opinie si a exit-poll-urilor.

    Explicatia gasita in urma analizelor sociologilor si politologilor americani a fost ca oamenii minteau in privinta intentiilor de vot, declarand o optiune dar votand contrariul acesteia.

    Motivul pentru care cetatenii minteau in sondajele de opinie era presiunea imensa exercitata pe retelele de socializare de grupuri care se organizau pentru umilirea celor care nu aveau o opinie „corecta politic”, campaniile intens negative ale personalitatilor publice si atacurile concertate din mass-media asupra celor care vroiau sa mentina familia traditionala.

    Obositi de campaniile masive de umilire,cetatenii prefereau sa renunte in a isi exprima in spatiul public opiniile dar se mobilizau la vot pentru a isi exprima convingerile reale.

    In cazul Brexit sondajele aratau ,timp de cateva saptamani inaintea uciderii parlamentarei Jo Cox , o diferenta de 5-6 puncte in favoarea Exit-ului.

    In urma campaniilor de demonizare din mass-media a cetatenilor pro-exit ,ca fiind toti extremisti si rasisti care sunt responsabili de incitarea la ura ,atacul la valorile democratice si uciderea in consecinta a parlamentarei – sondajele de opinie au aratat o inversare de 3- 4% in favoarea taberei care dorea ramanerea in UE.

    Nu mic le-a fost socul jurnalistilor ,analistilor si politicienilor cand s-a inceput numaratoarea voturilor si rezultatele veneau unul cate unul exact invers decat au prevazut.
Am urmarit in direct prezentarea numararii voturilor si expresia de perplexitate de pe fata personalitatilor din mass-media , a fost evidenta.

    De fapt numaratoarea voturilor a confirmat zecile de sondaje facute inainte de declansarea campaniei internationale de umilire publica a cetatenilor care vroiau sa voteze pentru Brexit .

    Cifrele prezentate de sondajele de opinie dupa campania de demonizare ,nu reprezentau o schimbare a convingerilor cetatenilor fata de argumentele concrete ci exprimau doar frica de a declara adevarata intentie de vot ,care ar fi declansat umilirea lor publica si in cercul social.

    In concluzie ,mass-media in intregime trebuie sa reflecteze cum este posibil ca sa fie atat de inregimentata politic incat sa creeze o atmosfera sociala care sa determine teama unor cetateni de a isi exprima liber si legal opiniile,jurnalistii transformandu-se din aparatori ai libertatii de expresie in cenzori publici ai cetatenilor pe care pretind ca ii deservesc .

    P.S. In Romania , „Efectul umilirii” a putut fi observat in cazul alegerilor locale unde multi romani obositi de acuzatiile permanente de sprijinire a hotilor si spalare pe creier,au ales sa declare ca o admira pe d-na Kovesi dar au votat primarii pe care i-au considerat competenti.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu