vineri, 11 august 2017


In cazul ordonantelor de urgenta , Parlamentul e convocat obligatoriu in sesiune extraordinara la cererea Guvernului, fara sa fie necesara nicio alta procedura

   Constitutia prevede 2 situatii in care Parlamentul este convocat in sesiune extraordinara:
1.Art.115
5) Ordonanţa de urgenţă intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgenţă la Camera competentă să fie sesizată şi după publicarea ei în Monitorul Oficial al României. Camerele, dacă nu se află în sesiune, se convoacă IN MOD OBLIGATORIU în 5 zile de la depunere sau, după caz, de la trimitere. Dacă în termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera sesizată nu se pronunţă asupra ordonanţei, aceasta este considerată adoptată şi se trimite celeilalte Camere care decide de asemenea în procedură de urgenţă.
Si
2. Art.66
2) Camera Deputaţilor şi Senatul se întrunesc şi în sesiuni extraordinare, la cererea Preşedintelui României, a biroului permanent al fiecărei Camere ori a cel puţin o treime din numărul deputaţilor sau al senatorilor.
(3) Convocarea Camerelor se face de preşedinţii acestora.

   De ce cele 2 situatii sunt distincte? Pentru ca in cazul ordonantelor de urgenta – acestea intra in vigoare imediat dupa depunere si publicare , Guvernul legiferand in locul Parlamentului.
   Chiar daca Parlamentul nu se intruneste , ordonantele de urgenta isi produc efectele si sunt adoptate tacit in 60 de zile.
   Constitutia prevede clar : Parlamentul se convoaca in mod obligatoriu , nu daca , nu parca , nu doar in cazul in care – ci obligatoriu , fiindca Guvernul a legiferat DEJA in locul Parlamentului si ceea ce a legiferat Guvernul a intrat DEJA in vigoare.
   Cum Parlamentul , ca reprezentant suprem al poporului si unica autoritate legiuitoare a tarii, este obligat sa isi exercite atributia de legiferare , daca nu ar veni in sesiune extraordinara , s-ar deroba de atributiile constitutionale.
   In cazul ordonantelor de urgenta – Guvernul solicita convocarea Parlamentului prin actul de depunere spre dezbatere a ordonantelor de urgenta.
   Constitutia nu numai ca a tinut ca Parlamentul sa fie unica autoritate legiuitoare a tarii , fapt pentru care a prevazut convocarea “in mod obligatoriu” atunci cand Guvernul legifereaza ca legiuitor delegat , dar avand in vedere caracterul ordonantelor de urgenta , care intra imediat in vigoare , Constitutia a prevazut convocarea obligatorie a Parlamentului ca masura de cenzurare a posibilelor derapaje ale Guvernului.
   Daca Guvernul legifereza prin ordonante de urgenta masuri care lezeaza drepturile omului , interesul national sau ia masuri privind mobilizarea generala pentru o actiune armata , respingerea tratatelor internationale etc. - aceste masuri intra in vigoare IMEDIAT dupa depunere si publicare – si doar Parlamentul poate opri efectele acestor ordonante prin respingere sau modificare.
   Chiar daca Parlamentul nu vrea sa vina in sesiune extraordinara si nu vrea sa dezbata ordonantele de urgenta , acestea isi fac efectul , iar Parlamentul este direct si deplin responsabil de faptul ca nu si-a indeplinit atributiile.
   Aceste atributii constitutionale revin tuturor parlamentarilor , de la putere , din opozitie sau independenti.Niciunul dintre parlamentari nu se poate deroba de atributiile sale constitutionale, de legiferare si reprezentare, si de responsabilitatea in fata cetatenilor.
   In concluzie – nu numai ca demersul USR de a depune plangere penala la DNA privitor la respectarea procedurii de convocare nu are baza legala (Constitutia obliga Presedintele Camerei sa convoace sesiunea extraordinara), ci fiecare dintre parlamentarii USR e responsabil ca nu a fost la lucrarile Parlamentului in biroul permanent si in plen, fiindca prevederile constitutionale li se aplica si lor..
.
.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu